Når man har sit eget firma og er i startfasen, så er der mange ting man må tage stilling til. En af dem er om man skal markedsfører sig globalt, og i tilfælde hvordan man kommer i gang med det. Global markedsføring kræver nemlig lokal tilpasning, og det kan derfor være svært at overskue. Så spørgsmålet er hvordan du rent faktisk arbejder med markedsføring på flere markeder og i forskellige lande? Vi giver dig tips om, hvad du skal tænke på, og hvordan du kommer i gang.
Meget som kan gå galt
Markedsføring globalt er noget helt andet end på det hjemlige marked. Her er mange ting man må tænke på, og selv store multinationale virksomheder har prøvet at brænde fingrene. En af dem er Colgate som lavede en ny tandpasta som hed “Cue”. Her havde de bare glemt at undersøge navnet godt nok når de skulle markedsføre den på det franske marked, siden den havde samme navn som et fransk porno magasin. Da Ford skulle lancere en ny bil på det brasilianske markedet var der mange forbrugere som fik chok. Den nye bilmodel blev kaldt for “Pinto”, men samme ord betyder også “lille penis” på portugisisk.
Mindre virksomheder som den skandinaviske lånetjeneste Scandilån.com har selv stået i de samme udfordringer, med at udvide sin forretning til flere lande og de kan bekræfte at der er mange ting man må tænke grundigt igennem.
Involvere kunderne
Al marketing handler om at forstå kundernes behov og derefter finde effektive måder at kommunikere løsningen på til de som er interessert. Mange virksomheder involverer kunder i processen for bedre at imødekomme lokale behov, og en måte er ved å skrive content til lokale hjemmesider. I den forbindelse er det vigtigt at have international SEO fokus. SEO kan være forskellig fra land til land, både på grund af sprog, men også på grund af forskellige måder at tænke på.
At forstå de lokale behov og involvere kunder er to måder at komme i gang med global markedsføring på. Men det som kaldes for content-marketing er som bekendt en langsigtet investering. Inden du begynder at udvide dine digitale platforme, så bør du spørge dig selv om følgende:
Hvorfor skal vi udvide vores forretning til land X?
Hvilke styrker, svagheder, trusler og muligheder er der ved at udvide?
Tænk grundigt på virksomhedens valg og vær realistisk med dine forudsætninger, før du beslutter dig for at oprette indhold på flere forskellige sprog. En anden ting er at man har brug for lokal viden og forståelse for at tilpasse strategien til det lokale marked. Med lokal ekspertise er det muligt at skabe interessante historier, som igjen engagerer målgruppen og bygger tillid til det produkt du ønsker at sælge. Husk på at fokuset altid skal være på modtagerne og deres behov. Hvis du og din virksomhed klarer at overholde disse referencer, så er der gode chancer for at opnå succes. Det er ikke en nem opgave, men det er det værd for dem, der ønsker at nå et bredere publikum.