Messer er et oplagt sted at møde kunder og potentielle samarbejdspartnere. Men hvordan ser den perfekte messestand ud? Og hvordan tiltrækker du bedst muligt besøgende, som du får en videre relation med?
Læs med og få en stribe gode råd til, hvordan du forbereder dig til at tage på messe.
Gør din virksomhed tydelig
Når du er på messe, er det din vigtigste opgave at repræsentere din virksomhed. Gør det derfor helt tydeligt, hvor du kommer fra. Stil en række vandflasker med din virksomheds logo op på bordet eller hav en skål stående med karameller pakket ind i logopapir. Det bedste ved produkter med dit logo på er, at den besøgende tager dem med sig og ser logoet igen efter at have forladt din stand.
Stil også gerne et fedt banner, som tiltrækker opmærksomhed, eller hav en PC eller skærm stående, hvor dit logo kører hen over. Virksomhedens logo skal gerne være blikfang – og de besøgende skal ikke være i tvivl om, hvilken virksomhed din stand repræsenterer.
Imødekommende repræsentanter
Det kræver nøje overvejelse, hvem du skal sætte til at repræsentere din virksomhed på messen. Det skal gerne være en person, der formår at fremtræde professionelt, og som kender virksomhedens værdier og ydelser fra ende til anden. På samme tid skal det også være en udadvendt person, der er god til at tale med alle om stort og småt, og som fremstår smilende og imødekommende. Det duer ikke at stille op med en genert person, som ikke er meget for at henvende sig til de forbipasserende.
Din messestand skal gerne virke imødekommende og professionel på samme tid. Og skal din repræsentation give bonus, skal der gerne være mange besøgende, som får lyst til at kigge forbi og stille gode spørgsmål.
Hav præsentationsmateriale klar
Selvom det trykte medie efterhånden er ved at være gammeldags, gælder det ikke helt på messer. Det kan være en rigtig god idé at have en stak brochurer, som de besøgende kan tage med sig, når de forlader standen.
Materialet giver de besøgende mulighed for i ro og mag at se nærmere på din virksomhed, og selvom de også kan klikke sig ind på dit website, giver det ikke helt samme effekt som med materiale på skrift. For hvad nu hvis de har glemt alt om din virksomhed, når de tager fra messen, hvor der har været et væld af andre aktører? Tager de en brochure med sig i tasken, vil de om ikke andet komme til at tænke på din virksomhed igen, når de tømmer tasken for indhold ved skrivebordet på kontoret.
Overvej formålet med din repræsentation
Som ved alle andre tiltag er det afgørende, at du er skarp på, hvad din virksomhed gerne skal få ud af at deltage i en messe. Er det for at skaffe kunder? For at rekruttere unge studerende som studentermedhjælpere? For at slå virksomhedens navn fast på markedet? Eller for at networke med andre virksomheder?
Grundene til at tage med til en messe kan være mange. Men du får uden tvivl det mest optimale ud af din deltagelse, hvis du er skarp på, hvad du gerne vil kunne tage med dig derfra. Det giver dig mulighed for at designe din stand og dit materiale til lige præcis de besøgende, som du gerne vil have fat i.
Er du på jagt efter nye medarbejdere, er det nærmere din virksomheds kerneværdier end dine produkter, der skal være i fokus. Og vil du gerne have flere til at købe dine IT-produkter, er det i højere grad design og funktionalitet, der skal være i fokus, end de goder, som du kan tilbyde dine ansatte.
Det skal gerne være sjovt
Det kan både være sjovt og meget givende at være på messe. Både som besøgende og som repræsentant for en virksomhed. Men det kræver, at du har fokus på at skabe den gode oplevelse.
Der er masser at hente derude – bare du også selv har noget at give.
God fornøjelse med dit næste messebesøg.