Det bliver mere og mere nødvendigt, og mere og mere almindeligt at virksomheder har en hjemmeside. Faktisk er det utrolig få virksomheder der ikke har en. Hjemmesiden giver virksomheden mulighed for at reklamere for sig selv og informere kunden om hvem de er og hvad de kan tilbyde.
Derfor er en velfungerende og god hjemmeside også et must for en virksomhed, da en sjusket og ubrugelig hjemmeside kan give uønskede signaler til nye og eksisterende kunder. Samtidig er en langsom hjemmeside også et no go da kunden hurtigt kan miste interessen, og i dette tilfælde er en hastighedsoptimering nødvendig.
Hvad skal en hjemmeside indeholde?
Når man skal opbygge sin hjemmeside er der et par essentielle ting man skal være klar over for at den er til bedst gavn for virksomheden, eksempelvis design, layout, indhold, hastighedsoptimering osv.
Hjemmesidens design
Det er vigtigt at designet af din hjemmeside afspejler din virksomhed, samt at den er let og overskuelig at finde rundt i. Du kan gå hen og miste kunder hvis de skal lede alt for længe efter den information de behøver.
Samtidig skal hjemmesidens design også afspejle hjemmesidens formål. Det vil sige at hvis du sælger underholdning til børnefødselsdage skal du gå efter friske farver og et ”energisk” look, da mørke farver og en alt for ”seriøs” tone, vil modsige hvad din virksomhed går ud på. Er du derimod revisor eller måske bogholder, kan du gå efter et mere stilrent og ordentligt look der afspejler hvad du tilbyder.
Overskueligt indhold
Indholdet af siden skal også være nemt og overskueligt at finde rundt i. Overvej derfor hvor mange undersider din hjemmeside behøver. Ofte vil det være forvirrende hvis der er alt for mange, samtidig er det også forvirrende med for meget information på samme side, derfor skal man finde den gyldne balance. En overfyld side med alt for mange filer og billeder kan også være skyld i at din hjemmeside bliver langsom.
Det skal være nemt at finde vigtige information på siden. Det vil sige at du lynhurtigt skal kunne se hvad virksomheden tilbyder. Det skal også være nemt at finde kontakt oplysninger, her både telefonnummer og e-mail.
En langsom hjemmeside – nej tak!
Hjemmesider bliver ofte mere og mere avancerede med tilkoblinger til sociale medier, moduler og plugins. I takt med at hjemmesider bliver mere avancerede, kan de også blive langsommere og langsommere til at loade og reagere. En langsom hjemmeside kan være skyld i at virksomheden mister kunder. Det skal helst være nemt og hurtigt for kunden at navigere rundt på siden, så interessen opretholdes. Hvis din hjemmeside er blevet for langsom, skal den hastighedsoptimeres.
Hvad er hastighedsoptimering
Hastighedsoptimering har til formål at få en hjemmeside til at køre hurtigere, så den eksempelvis loader øjeblikkeligt, og ikke skal stå og tænke hvis kunden klikker sig ind på en ny side. Der findes forskellige måder at hastighedsoptimere, det er forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside hvad der er kan være skyld i en langsom hjemmeside.
Når man skal lave en hastighedsoptimering kigger man derfor på flere forskellige aspekter, herunder:
- Reducering af kode
- Web komprimering
- Serverens kapacitet – er den god nok?
- Synligt indhold over skillelinjen
- Viderestillinger til andre sider eller sociale medier
- Browser cache
- Billeder og filer
På denne måde finder man ud af hvor der skal gribes ind. Det er svært at lave en hastighedsoptimering selv, så derfor kan det være en fordel at kontakte en ekspert på området. De vil også hurtigt kunne sige hvad der skal ændres på og hvorfor.